Niekomu by sa mohlo zdať, že architektúra je voči ideológii a politike, teda spoločenskému procesu, vo svojej podstate imúnna, že musí byť chápaná iba ako umelecké dielo. Veď predsa architektúra znamená stavebné umenie a dokonca aj uznávaný rímsky architekt Marcus Vitruvius Pollio, zvaný Vitruv, nazval architektúru „matkou umenia“. Ale opak je pravdou. Architektúra sa prejavuje v jednotlivej budove, komplexe budov, sídliskách alebo celých mestských zástavbách a je ovplyvňovaná nielen klimatickými, technickými a ekonomickými parametrami, ale aj právnymi, náboženskými, politickými a ďalšími spoločenskými skutočnosťami. A architektúra tretej ríše nebola výnimkou. Veľmi silný, mnohokrát až tragický vplyv na ňu mala nacistická ideológia a kult osobnosti „führera“. Svoj priestor tu dostala aj zločinná a nenávistná rasová politika, zdôrazňovanie „výnimočnosti“ nemeckého národa a zatracovanie iných rás, či národov a ich kultúry, v tomto prípade stavebné. V architektúre tretej ríše sa rovnako ako aj v iných oblastiach života odráža princíp preferovania záujmu celku, ktorý samozrejme definuje NSDAP, nad záujmom jednotlivca, ktorý, keď sa nepodriadi, je v lepšom prípade vyradený z kolektívu, v horšom prípade potrestaný. Tento prístup je zrejmý napríklad vo výstavbe tzv. „malých ríšskych osád/sídlisk“, budovaných podľa jednotného vzoru pre „blaho národa“. „Výnimočnosť“ nemeckého národa je stvárnená predovšetkým v monumentálnych stavbách, ktoré sú charakteristickým znakom všetkých totalitných režimov. Ale aj v architektúre tretej ríše možno nájsť niečo aspoň trochu pozitívne. Je to prístup k zachovaniu rázu danej krajiny - Bavorsko, Dolné Sasko, Franky atď. - výstavbou budov vychádzajúcich z miestneho koloritu a ich citlivým začlenením do kultúrnej krajiny, zamedzenie stavbám síce účelných, ale do rázu a obrazu krajiny nezapadajúcich budov a budovanie modernej komunikačnej siete , ktorej chrbticu tvorili ríšske diaľnice s komplexným vybavením. Vydaním tejto dobovej obrazovej publikácie sme chceli čitateľom predložiť ďalší čriepok do mozaiky obrazu nacistického Nemecka a svojím spôsobom ich donútiť k premýšľaniu nielen nad tragickou minulosťou, ale aj nad posolstvom, ktoré nám zanechala preto, aby sme jej chyby už nikdy neopakovali.
Pre vstup na túto webovú stránku prosím potvrďte, že spĺňate vekovú hranicu 18 rokov